Direktlänk till inlägg 8 juli 2015

Dagens etapp

Av Petra Hektor - 8 juli 2015 00:15

Vi bor i ett fantastiskt land och omges av ett underbart landskap och magisk natur. När vi passerade Linköping passade jag på att fotografera flygplanen, de är lite pampiga där de står.

Vår resa fortsatte och i huvudstaden var det gott om bilar! Som tur var körde vi i rätt riktning och det flöt på i behaglig fart.

Efter ytterligare mil var det dags att fylla vår bil. Vi tar av på en avfart från motorvägen och i framrutan tornar kinesiska muren upp. Ett gigantiskt bygge med mur, kinesiskt hus och en enorm staty av Guanyin. Stället heter Dragon gate och är en restaurang och ett museum och eventuellt ett hotell om det blir godkänt denna gången. Om man googlar namnet så inser man att det varit en lång process kring detta bygge!

Vidare på vår färd genom landet ser vi spännande, roliga, intressanta och vackra saker. Ett kamoflagemålat Viggen....,

Trevlig beskrivning av en stad...

Jag måste erkänna att Lars inte är så imponerad av mina fotografegenskaper. Här har jag fotograferat en vacker kyrka, eller i alla fall försökt :-)

Jag lyckas inte heller imponera med min navigering.....vad kan man förvänta sig av någon som inte kan skilja på höger och vänster! "Skit i det där, jag vet vart vi ska" säger Lars när jag jobbar som mest på att hitta rätt! Vad förväntar han sig av mig? Jag är världsbäst på att läsa papperskarta men att följa en elektroniskt röst kan vara förvirrande :-) Nåja, vi hittade ut på motorvägen och kunde fortsätta. Magen började dock göra sig påmind och i Sundsvall stannar vi på BK för att äta. På väg därifrån får jag syn på en skylt som passar dottern Fanny perfekt eftersom hon är klädgalen, bland annat :-)

Mätta i magen ska vi nu ge oss ut på vägen igen och åter igen får jag tillfälle att träna på höger och vänster. Kan säga att det gick inte bättre här:-)

Så småningom kommer vi till Högakustenbron som är pampig och med en fantastisk utsikt. Dock är det lite svårt att fotografera när där finns ett säkerhetsstaket mellan kameran och objektet. Att bilen sen rör på sig gör det inte lättare. Ni hör vilken svår dag jag haft hittills!

Fortfarande har vi en bit kvar innan vi ska stanna för natten och när vi når Örnsköldsvik bestämmet Lars sig för att stanna bilen så att jag kan få ta en bild med skärpa. Utsikten är fantastisk, vi bara njuter!

[Bild]

Tillbaka på motorvägen hamnar vi bakom ett långsamtgående fordon, en "husvagn" :-) Jaja, lite förståelse får man ju ha såhär i semestertider!

[Bild]

Även sista biten av dagens resa gick bra och vi är nu framme i Umeå. Klockan är 00:07 och det blir inte riktigt mörkt, mystiskt!

[Bild]

[Bild]

I morgon går färden vidare men nu, efter en öl och en cider, ska vi sova en stund, godnatt!

[Bild]

[Bild]

Vi känner oss lite trötta :-) <3

[Bild]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra Hektor - 13 juli 2016 11:21

Nu är vi redo att ge oss iväg på årets Norrlandstur. Liksom i fjor så kommer vi att hålla er uppdaterade kring vår resa och bjuda på lite bilder och berättelser. Lou verkar vilja följa med men Heffa surar och har krupit in i garderoben? ...

Av Petra Hektor - 18 juli 2015 05:09

Framme i Björkliden köper vi fika, kanelbulle, kaffe och chokladmjölk, på Björklidens höfjällshotell. Fikan var god och välbehövd efter nästan 3 timmar på fjället. Jag passade även på att stänga ögonen en liten stund för en "powernap". Det visade sig...

Av Petra Hektor - 14 juli 2015 18:27

Stugan i Abisko skulle tömmas och städas. Lite frukost i magen och sen tänkte vi göra en liten utflykt till Abisko sky station, en stolsliftstur upp på fjället.... Efter en nervös färd kom vi upp på slutstationen Vi började vandra uppåt för att n...

Av Petra Hektor - 12 juli 2015 04:29

Lördag morgon och klockan är 6:15 när alarmet ringer. Frukosten serveras kl 6.30 och det gäller att bunkra upp för att klara dagen. Lars ska ut på 107 km löpning och jag ska vänta i mål på honom! Starten gick kl 8.00 och jag kunde följa honom ca 3 mi...

Av Petra Hektor - 11 juli 2015 16:01

Första stugan(Girjas) vi bodde i, i Nikkaluokta, hade utedass men låg jättemysigt! Naturen var verkligen runt husknuten, ena morgonen hade jag en räv 3 meter ifrån mig, som satt och åt. Det bodde också ett fågelpar med ungar där och de var lite arga ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards