Direktlänk till inlägg 14 juli 2015

Måndag 13/7- del 1

Av Petra Hektor - 14 juli 2015 18:27

Stugan i Abisko skulle tömmas och städas. Lite frukost i magen och sen tänkte vi göra en liten utflykt till Abisko sky station, en stolsliftstur upp på fjället....

Efter en nervös färd kom vi upp på slutstationen

Vi började vandra uppåt för att nå en topp som var hög nog så att vi kunde titta på omgivningen. Vi hittar en skylt som visar att det är 6 km, över fjället, till Björkliden och vi bestämmer oss för att vandra dit och sen ta tåget tillbaka. Ganska direkt kommer vi till ett brett snöfält där jag känner att jag måste göra snöbollar :-)

Vi fortsätter vandringen och jag förundras av den enorma och vackra naturen! Det går uppför en bit och som högst når vi 1040 meter. Här uppe är utsikten fantastisk och den gör sig inte rättvis på bild.

Sen går det nerför, i en stenig och lite småblöt terräng. Det gäller att se var man sätter fötterna på samma gång som man vill titta på omgivningen.

Lite längre ner på vår vandring kom vi att gå längs med en vild älv och man inser vilka krafter där far fram! Lite spännande att befinna sig mitt i den:-)

Bort i fjärran börjar vi nu skymta Björkliden på samma gång som en rovfågel börjar kretsa över oss. Den verkar vara ute efter ett skrovmål och med tanke på att Lars precis sprungit 107 km så var hans taniga kropp inte målet för fågeln! Det kändes lite olustigt ett tag men jag klarade mig:-) Tror mer på att den var ute efter en lymmel, förlåt, lemmel!

Vi är nästan framme när jag upptäcker vitsippor i skogen, är det ett vårtecken även här uppe i norr?

Fortsättning följer i nästa inlägg :-) Hemfärden blev nämligen inte så enkel som vi trott.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra Hektor - 13 juli 2016 11:21

Nu är vi redo att ge oss iväg på årets Norrlandstur. Liksom i fjor så kommer vi att hålla er uppdaterade kring vår resa och bjuda på lite bilder och berättelser. Lou verkar vilja följa med men Heffa surar och har krupit in i garderoben? ...

Av Petra Hektor - 18 juli 2015 05:09

Framme i Björkliden köper vi fika, kanelbulle, kaffe och chokladmjölk, på Björklidens höfjällshotell. Fikan var god och välbehövd efter nästan 3 timmar på fjället. Jag passade även på att stänga ögonen en liten stund för en "powernap". Det visade sig...

Av Petra Hektor - 12 juli 2015 04:29

Lördag morgon och klockan är 6:15 när alarmet ringer. Frukosten serveras kl 6.30 och det gäller att bunkra upp för att klara dagen. Lars ska ut på 107 km löpning och jag ska vänta i mål på honom! Starten gick kl 8.00 och jag kunde följa honom ca 3 mi...

Av Petra Hektor - 11 juli 2015 16:01

Första stugan(Girjas) vi bodde i, i Nikkaluokta, hade utedass men låg jättemysigt! Naturen var verkligen runt husknuten, ena morgonen hade jag en räv 3 meter ifrån mig, som satt och åt. Det bodde också ett fågelpar med ungar där och de var lite arga ...

Av Petra Hektor - 9 juli 2015 15:50

Vi körde från Umeå och vidare norrut. Passerade Skellefteå, Kalix och Kalixälven. När vi kom till Överkalix var vi tvungna att stanna till vid polcirkeln, detta var häftigt! Vi fortsätter sedan färden och det blir mer och mer natur och färre och f...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards